Poruchy učenia

     

      Špecifické poruchy učenia sú popisované ako poruchy v jednom alebo vo viacerých psychických procesoch potrebných k osvojeniu, k porozumeniu či používaniu reči v hovorenej alebo písanej forme, prípadne ako poruchy schopnosti zvládnuť činnosti bežné v populácii. Všetky ŠPU majú spoločné to, že sa im pripisujú dysfunkcie centrálneho nervového systému. Poruchy sa prejavujú nedokonalou schopnosťou vnímať, hovoriť, čítať, písať, ovládať pravopis alebo počítať.

      Deti s poruchou učenia sú deti mentálne schopné, ich potencionálne možnosti sú minimálne priemerné (niekedy i nadpriemerné), no napriek tomu majú problémy pri spracovávaní informácií a nie sú schopné naučiť sa požadované školské výkony na očakávanej úrovni. Ich problém je v tom, že potrebujú špecifickú pomoc na stimuláciu svojho potenciálu a prekonanie blokády pri učení.

      Dieťa so ŠPU sa v škole snaží, ale aj napriek tomu mu učenie ide čoraz ťažšie. Pri písaní robí veľa chýb (napr. zabúda na dĺžne, mäkčene, vynecháva písmená, nespomenie si, ako sa dané písmeno píše, nestihne napísať slovo, vetu, pravidelne sa dopúšťa tých istých gramatických chýb atď.), pri čítaní je pomalé (napr. zamieňa si písmená b a d a iné graficky či zvukovo podobné hlásky, prečíta niečo iné, ako je v texte, nedokáže zreprodukovať a porozprávať, o čom čítalo atď.). Počíta slabo (nevie si zapamätať čísla, nevie ich graficky zapísať, nevyrieši slovnú úlohu, operácii násobenia vôbec nerozumie atď.).

 

Stručná charakteristika jednotlivých špecifických porúch učenia:

Dyslexia – porucha prejavujúca sa neschopnosťou naučiť sa čítať bežnými edukačnými metódami.

Dysgrafia – prejavuje sa výraznými ťažkosťami v osvojovaní písania, pri učení sa tvaru písmen alebo celkovou nápadnou formálnou grafickou nezručnosťou.

Dysortografia – ide o nápadné alebo nezmyselné pravopisné chyby vyplývajúce z neschopnosti aplikovať i dobre osvojené pravopisné pravidlá v dôsledku porúch príslušných zmyslových funkcií v spojení s absenciou kvalitných komunikačných zručností.

Dyskalkúlia – porucha schopnosti operovať s číselnými symbolmi, s problémami v orientácii s číselným radom, zámenou poradia číslic, neschopnosť robiť matematické operácie, s problémami v priestorovej orientácii.

 

 ŠPU sa vyskytujú v prevažnej miere vo vzájomnej kombinácii a v sekundárnych príčinách porúch učenia, napr.:

  • poruchy sústredenia,
  • poruchy pravo-ľavej priestorovej orientácie,
  • poruchy sluchového vnímania a reprodukcie rytmu,
  • poruchy zrakového vnímania,
  • poruchy reči,
  • poruchy jemnej a hrubej motoriky,
  • poruchy správania, vznikajúce ako následok porúch učenia.

 

Použitá literatúra:

Pokorná, V.: Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Grada, 1. vyd., 2001

Zelinková, O.: Poruchy učení. Praha: Portál, 2003

Jucovičová, H., Žáčková, H.: Reedukace specifických poruch učení u dětí. Praha: Portál, 2008